De geschiedenis van Hotek Hospitality Group

Comfort, security & innovation

Over Hotek

Hotek Hospitality Group is in 1999 opgericht door Dolf Mulder met de visie ‘wij doen onze zaken anders en uniek!’ Waarom? Omdat hij vanaf 1994 tijdens een stage bij een Spaanse leverancier van hotelsloten heeft kunnen ervaren hoe mooi de hospitality markt is. Destijds was een magneetkaart systeem helemaal nieuw en bestonden er nog geen mobiele telefoons. Een hele andere benadering in een traditionele markt, daar krijgt Dolf nog steeds energie van. Uniek zijn met 24u service, blijvende innovatie en goed inspelen op de wensen vanuit de hotelmarkt. Dolf heeft met Hotek inmiddels een merk ontwikkeld wat niet meer is weg te denken in de hotelwereld. Met zijn team van 32 medewerkers opent Hotek letterlijk deuren en zorgen ze voor vernieuwing in de markt. Na meer dan 20 jaar is Dolf nog steeds 100% actief op de werkvloer, een hands-on mentaliteit is de kracht van het bedrijf. Waarom moeilijk doen als het samen kan?

De tijdlijn van Hotek

1999: Oprichting Hotek

Als eenmanszaak opgericht en gestart met de vertegenwoordiging van het merk TimeLox. Helaas werd dit bedrijf een aantal jaar later overgenomen door een Zweedse veelvraat van security producten en verdween het merk van het toneel. Hierdoor heeft Dolf besloten om het zelf te gaan doen en alles onder eigen label te ontwikkelen en te produceren.

2003: 1e eigen ontwikkelde keycard slot

Hotek lanceerde in 2003 de Classic, het eerste eigen ontwikkelde RFID slot. Een traditioneel hotelslot, maar met de techniek van de toekomst. Dit werd direct een succes ook buiten Nederland en is momenteel nog steeds het meest toegepaste hotelslot bij onze klanten. Inmiddels zijn er al meer dan 1 miljoen sloten geïnstalleerd. En dit slot kan nog vele jaren mee omdat alle nieuwe technieken zoals een mobile key altijd kan worden toegevoegd. Bij elk eigen Hotek product garanderen wij minimaal 15 jaar levering van producten en service.

2006: Ontwikkeling RFID upgrade kits

Door de komst van de smartphones kwam het probleem dat de magneetkaart werden gedemagnetiseerd en niet werkten en dit zorgde voor veel klachten bij de receptie. Vanuit een hotelketen kwam de vraag of Hotek ook sloten van andere merken kon voorzien van nieuwe RFID elektronica. Hierdoor is de RFID upgrade ontwikkeld. Uiteraard ook voor eigen sloten van Hotek maar ook voor alle andere merken. Naast dat dit een voordelige oplossing was, is hij ook duurzaam, de complete sloten hoefden niet vervangen te worden. Binnen Hotek ontwikkelen wij niet alleen voor onszelf maar wat de klant vraagt, waarom alleen op je eigen product focussen als je je markt kan verbreden door het aanbieden van een universele oplossing?

2009: Ontwikkeling online keycard systeem

Na een aantal jaren is Hotek met zijn Classic slot een gevestigde naam in de markt. Tijd voor innovatie en vernieuwing, want de ontwikkelingen staan niet stil en Hotek wil koploper zijn en blijven. Zes jaar na de lancering van het eigen RFID slot is in 2009 het eerste Classic online slot ontwikkeld en op de markt gebracht.

2012: Nieuwe technieken: NFC en BLE

Naast de RFID techniek werd Near Field Communication (NFC) en Bluetooth (BLE) ook mogelijk. De deur openen met een elektronische chip in de keycard of zelfs via een mobiele telefoon in combinatie met een dedicated app. Anno 2020 is het goed te weten dat wat 8 jaar hip & happening was nu echt achterhaald is op gebied van veiligheid.

2013: QR hotel slot

Het Classic hotelslot blijft de markt veroveren door de nieuwe technieken die eraan toe zijn gevoegd. Hotek blijft nog steeds vernieuwen en komen in 2013 met een eigen QR slot, de meest innovatieve manier van sloten openen tot dan toe, niet met een keycard maar met het gebruik van een QR code op een print of op de mobiele telefoon. Het QR slot is ontwikkeld door de toegenomen vraag vanuit klanten. Zij wilden een eenvoudiger en meer trendy alternatief voor de keycard.

2014: Verhuizing van hoofdkantoor naar Etten-Leur

In 2014 is het hoofdkantoor van Hotek Hospitality Group verhuisd van Roosendaal naar Etten-Leur. Dit was nodig om de groei van het bedrijf te kunnen waarborgen en voorraad zelf te kunnen houden. Vanuit Etten-Leur worden vandaag de dag nog alle zaken gerund waarbij in 2016 een extra magazijnhal met showroom is aangebouwd met een totaal oppervlak van bijna 6.000m2.

2015 Oprichting merk ‘Be Dutch’

Alle hotel supplies en in-room producten van Hotek hebben we in 2015 ondergebracht in het nieuwe label van Hotek Hospitality Group en tevens compleet eigen merk genaamd ‘Be Dutch’. Hierdoor kan Hotek Hospitality Group voor elk merk een specialisme blijven aanbieden en focust elk merk op zijn eigen productlijn. Hotek legt de focus op keycard systemen, Be Dutch op hotel- en badkamer producten en GuestKey (2020) is een mobile key en cloud toegangscontrole. Door de groei van het bedrijf was deze opdeling belangrijk om stabieler verder te kunnen groeien.

2018: TIOT: Cloud Low Energy

Door de acceptatie van internet en The Internet of Things, hebben we geleerd dat een slot niet langer een slot hoeft te zijn. Met de komst van meer en meer generatie Z reizigers zien we dat mobiele telefonie belangrijker is dan ooit. Om hier op aan te sluiten is in 2018 CLE, Cloud Low Energy, gelanceerd. Met CLE is er een start gemaakt om via een app op de smartphone de deuren te kunnen openen. Wij zijn trots dat wij nog steeds de enige fabrikant zijn die inmiddels geen gebruik meer maken van Bluetooth maar van de Cloud. Zoals Dolf het altijd zegt: “het enige wat zeker is in de toekomst is internet” en “bluetooth is een medium om muziek te streamen in je auto… niet om deuren te openen”

2020: Ontwikkeling van de grootste innovatie sinds het Classic slot: GuestKey

Het leek wel alsof Dolf aanvoelde dat de wereld ging veranderen in 2020, niet alleen door COVID-19, maar vanuit de markt werd ervaren dat het downloaden en installeren van een app voor een paar nachten niet meer van deze tijd is. Hij is direct na de lancering van CLE gestart met de ontwikkeling van de opvolger zonder app installatie: GuestKey, de sleutel tot deuren maar ook tot de guestjourney. GuestKey PWA (Progressive Web App) is niet alleen een online hotelmap maar ook de virtuele sleutel op de telefoon van de gast tot het openen van de deuren in het hotel. Zo is ieder hotel, maar ook kantoor, studentenhuis en cruiseschip toekomstgericht én klaar voor de toekomst. Het openen van deuren vanaf de smartphone, het inzien van informatie zoals de hotelmap en een reservering maken in het restaurant of spreekkamer en dat zonder een app te downloaden.

Ouderwets vakmanschap en top service, dat verliezen we niet uit het oog bij deze digitalisering, dat is waar wij met Hotek voor blijven staan. Ook als er flinke investeringen in digitalisering worden gedaan, blijven wij hoogstpersoonlijk de telefoon opnemen.

2021: De toekomst?

Na alle ellende vanwege COVID-19 mag het duidelijk zijn dat het reisgedrag van gasten blijvend zal veranderen waarbij de focus zal zijn op nog meer online contact. Wij verwachten (en stiekem ook hopen) dat medio 2021 weer een herstel zal intreden. Het zal nog zeker tot en met 2022 duren voordat de hospitality markt hersteld zal zijn. Wij bij Hotek zijn er klaar voor om u te blijven ondersteunen.

Hotek meer dan alleen hotesloten

Naast de hospitality markt gaat Hotek zich ook focussen op andere markten met GuestKey, de cloud mobile key. De eerste installaties voor StudentKey, CoworkerKey, OfficeKey maar ook BungalowKey en CruiseKey volgen. Dolf is ervan overtuigd dat een fysiek product steeds minder belangrijk wordt maar dat digitalisering de toekomst is in combinatie met bestaande producten. Beleving wordt nog belangrijker, gasten en gebruikers eisen meer en willen ook meer vrijheid en veiligheid tegelijkertijd. Daarbij gaat persoonlijke digitale communicatie een zeer grote rol spelen.

Wilt u een keer met ons hierover in gesprek gaan? Neem dan contact met ons op. Het succes van Hotek Hospitality Group is afhankelijk van de marktvraag die steeds meer wordt beïnvloed door het nieuws en social media. Op basis van ervaring uit het verleden is het niet meer voldoende om in de toekomst te kijken, dat is een les die wij allemaal dit jaar hebben geleerd…. Stay safe en gebruik uw gezond verstand.

Blijf ons volgen om op de hoogte te blijven van alle nieuwe ontwikkelingen!